Sanatorium Helios


Krásny deň, dievčatá!


Kedy plánujete rodiť? ;)

Nie, dnes nemám v úmysle viesť na blogu moralizujúce prednášky o tom, kedy je vhodné rodiť:) Každá máme predsa svoj rozum a každá sme iná. Kým jedna sníva o deťoch odjakživa a je skvelou maminou hneď v 20tke, tak iná sa začne pokúšať o deti až tesne pred 40tkou.
Na konci februára som sa však zúčastnila jedného popoludnia plného prednášok, ktoré sa však práve tejto problematike venovalo. A tak som sa okrem samotných dohadov a subjektívnych názorov, ktoré si denne môžeme prečítať v ženských časopisoch, či na diskusných fórach, mohla dozvedieť o tejto problematike niečo viac, a to priamo od odborníkov.

Pre mňa ako osobu, ktorá v budúcnosti chce mať deti, boli prednášky nesmierne zaujímavé a veľmi prínosné. Dozvedala som sa niečo viac o téme, o ktorej sa až tak veselo nerozpráva na verejnosti. Preto sa chcem prostredníctvom dnešného článku pokúsiť zhrnúť aspoň to najzákladnejšie, čo som si stihla poznačiť a odfotiť a pevne verím, že informácie rovnako zaujmú i niektoré z Vás - budúcich mamičiek.
Ideálna doba na otehotnenie je medzi 23. - 32. rokom života ženy. Vtedy je každý mesiac až 25% šanca, že žena prirodzene otehotnie. Postupne sa táto šanca znižuje a po 40tke je šanca prirodzeného otehotnenia iba okolo 5%. Dôvodom je práve zvýšený počet geneticky poškodených vajíčok (v 40tich rokoch má žena až 80% geneticky „vadných“ vajíčok).
A preto pokým do 32. rokov je normálne, že sa máte prirodzeným spôsobom pokúšať o dieťa celý jeden rok a odporučí Vám to každý gynekológ, tak pre staršie ženy by sa mala táto doba zmeniť iba na 1/2 roka. Ide totiž o čas! V prípade neúspešných pokusov o prirodzené otehotnenie je dnes pomerne rozšírená Asistovaná reprodukcia (hlavne IVF (in vitro fertilizace - viac o nej nádejte tu)). A práve IVF Vám až do 39. roku života ženy hradí zdravotná poisťovňa, a to až 4 pokusy v ČR a 3 pokusy v SR (konkrétne podmienky nájdete tu)! Čo je samozrejme nezanedbateľná čiastka, a preto viac než vhodné na to myslieť dopredu a vložiť svoje "predplatené" pokusy na umelé oplodnenie do rúk skutočných profesionálov - zistiť si napríklad také informácie ako:

  • Skúsiť vyhľadať štatistiky úspešnosti o danej klinike, zariadení. Zatiaľ, žiaľ, neexistujú celoštátne percentuálne porovnanie úspešnosti, avšak, v dnešnej „online“ dobe nájdete toho na internete naozaj veľmi veľa. Ak má klinika dobré výsledky, je pravdepodobné, že sa to dočítate aj na jej stránkach. Každý sa chce dnes pochváliť svojimi úspechmi. Dôležité je však zistiť priemernú percentuálnu úspešnosť na jeden pokus.
  • „Čekujte“ mamičkovské portály. Tam sa síce nedozviete žiadne odborné a štatistické údaje, ale môžete tam zistiť osobné skúsenosti mamičiek – žien s podobnými problémami.
  • Zistiť si, či dané zariadenie vkladá naraz 1 alebo 2 embryá. Už aj preto, že aspoň v ČR preplácajú 4. IVF cyklus iba vtedy, pokiaľ sa v 1. a 2. cyklu transferovalo vždy jen jedno embryo. Pokiaľ máte poisťovňou preplatený len určitý počet zavedených embryí, je pre Vás táto otázka viac než dôležitá! Viac info nájdete v obrázku č. 1 a 2.
  • Embryá sa môžu vkladať buď "čerstvé" alebo zmrazené. Prekvapivo vkladanie mrazeného embrya sa ukázalo ako úspešnejšie.
  • Vaša poisťovňa zaplatí za celý proces umelého oplodnenia každému zariadeniu rovnakú sumu, preto je na Vás, ktoré zariadenie si vyberiete. Dôležité je len, aby dané zariadenia malo podpísanú zmluvu s Vašou poisťovňou. Pozor, pretože aj súkromné zdravotnícke zariadenia majú častokrát podpísané zmluvy s poisťovňami, takže by Vás nemal tento fakt odrádzať.
  • Rovnako by nemal hrať priveľkú úlohu iba vzdialenosti od Vášho bydliska, ale to je snáď normálne.
  • Zistite si, či centrum robí celých 7 dní v týždni. Ďalšia absurdná vec, pretože častokrát tomu tak nie je! Vtedy si zariadenie prispôsobuje deň vloženia embrya do tela matky/odber vajíčok a môže ho tak dať o deň skôr alebo o deň neskôr ako by tomu malo byť! Viac o správnom načasovaní vloženia embrya do tela matky nájdete na obr. 4.
Priznám sa, že som sa cítila mierne naštvane, po zistení koľko možností existuje, aká starostlivosť môže byť dopriata každej žene, ale len máloktorá z nás to vie. Vedeli ste, že si napríklad môžete dať vopred "len tak" nezáväzne vyšetriť koľko približne vajíčiek Vám ešte ostáva?  Na Slovensku je toto vyšetrenie z krvi hradené poisťovňou, v Českej republike je spoplatnené sumou už cca. od 700 Kč.
Úspešnosť umelého oplodnenia na jeden pokus môže byť až 75 %, to mi príde neskutočne vysoké číslo!!! V dnešnej dobe nemusia problémy s otehotnením súvisieť len s tým, že žena (muž) partneri si stále myslia, že majú čas a čakajú až do doby, pokým to je už takmer nemožné, ale aj jednoducho s našou uponáhľanosťou dobou, kedy sú hlavnými nepriateľmi stres, nadmerná záťaž, ale i nedostatok pohybu a samozrejme alkohol a fajčenie. Myslím, že práve tomu stresu a nadmernej záťaži sa človek častokrát vyhne len veľmi ťažko. Odchod zo zamestnania je častokrát nemysliteľný a potom je všetko len jeden začarovaný kruh.
Pre mňa to bolo skvelé zistenie, čo dnes už veda dokáže. Ako sa vie pomôcť ľudom, ktorí to potrebujú a dokonca, že tieto úkony prepláca poisťovňa (to som fakt ani len netušila), na druhej strane to všetko nemusí byť len ružové. O čom svedčí i tento citát, na ktorý som narazila na stránkach Modrého koníka, pri hľadaní informácie, koľko pokusov IVF preplácajú poisťovne na Slovensku: "nepomohli nam a "zlomili nad nami palicu" ze svoje mat nebudeme. Zmenili sme centrum, isli sme do Heliosu v Martine, nastavili inak liecbu a vyslo to, mame dievcatko "  a práve preto je robiť prieskum čo najpodrobnejšie a možno o jednom neúspechu nedovoliť niekomu "lámať nad Vami palicu" – viac nájdete tu.
Prednášky sa uskutočnili v Sanatóriu Helios v Brne a ani zďaleka sa nevenovali iba IVF a celkovo asistovanej reprodukcii, ale práve informácie týkajúce sa tohto problému mi prišli najzaujímavejšie a najviac skryté pred verejnosťou.

Ja prikladám ešte pár skopírovaných informácií zo web stránok, o ktorých sa práve na prednáškach hovorilo a ktoré súvisia už iba priamo so Sanatóriom Helios.





Svoju pobočku má Helios aj na Slovensku práve už v spomínanom Martine. Myslím, že nemá zmysel na blogu rozoberať viac podrobností. Všetky sú totiž dostupné, či už na slovenských alebo českých stránkach. Tie z Vás, ktoré daná téma zaujíma, tam môžete nájsť viac podrobností, ale i cenníky, informácie, čo prepláca poisťovňa, na fb stránkach sanatória nájdete i osobné skúsenosti, ale i fotky malých drobcov, ktorí sa vďaka odborným tímom narodili:) To čo Vás zaujíma a nepodarí sa Vám nájsť, sa môžete opýtať tu (pýtať sa môžete nielen na otázky týkajúce sa asistovanej reprodukcie, ale na čokoľvek, s čím by Vám gynekológ mohol poradiť).

Dúfam, že aj spísanie takéhoto článku malo pre Vás význam a neodrazila Vás táto nekozmetická téma. Vnímala som tak, že toto je prevažne babská téma, takže by Vás to mohlo zaujať. Mňa informácie prekvapili a som rada, že som sa mohla prednášok zúčastniť.

Určite mi dajte vedieť, či by ste mali chuť si nejaký podobný článok prečítať aj v budúcnosti, alebo to naopak nemá priveľmi význam:))

Pekný večer;)

12 komentárov:

  1. No pri vsetkej uprimnosti - aj napriek zavaznosti temy sa nejako nechytam, a to nie preto, ze deticky este neplanujem. Uz som to videla na viacerych blogoch a osobne to celkovo nechapem, pride mi to ako velmi divny sposob prezentacie. Ale kazdy je autorom vlastneho blogu, teda si tam moze davat co uzna za vhodne :)
    Veronika

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veronika vďaka za koment, a teda hlavne za názor, ktorý potrebujem poznať! Ja som typ človeka, ktorý rád navštevuje všelijaké i nepovinné prednášky v knižniciach, v rôznych centrách...atď....(už som jednu, síce nie úplne cielene, absolvovala aj o jadrovej fyzike:)) Takže pre mňa je takáto forma prijímania nových informácií veľmi dobre vstrebateľná...a vzhľadom na zaujímavý obsah som snažila aspoň niečo preniesť ďalej pomocou článku...ale samozrejme to bude zbytočné, pokiaľ to nebude zaujímať Vás...

      Odstrániť
    2. A ešte čo sa týka tej prezentácie, tak asi tým myslíš samotný Helios, tak oni fungujú celkom netradične a inovatívne aj na fb...podobné prednášky robia aj pre verejnosť..na stránkach majú nejaké súťaže pre verejnosť....robia pre deti nejaké akcie na deň detí...hovorím, teda aspoň z toho, čo som postrehla na fb, takže preto si myslím, že pozvali na podobnú prednášku aj práve blogerky... mne ten nezvyčajnejší, ale osobnejší prístup príde sympatický...

      Odstrániť
    3. neber si to ela zle :) je vela blogeriek, ktore to mastia na blogu a miesaju jablka s hruskami, hlavne, ked je nazov blogu velmi konkretny. k babatku blahozelam, urcite mas radost a chapem, ze sa chces podelit :) ale aj tak mi to do tvojho bllogu nezapada :) hod nejaky kriticky komentar na moj blog. potrebujem to ako sol :))) krasny vikend. ema

      fashion blog http://www.sheistheone.ch/

      Odstrániť
    4. Tak názov môjho blogu...no ten mal byť veru iný...keďže tu už mám aj pár jednoduchých receptov, tipy na výlety, fotky z dovolenky atď...na to som na začiatku blogovania akosi nemyslela...Neviem, prečo by som mala ísť písať nejaké kritické komentáre k tebe...ja bábo nečakám..téma je menej obvyklá...a preto som sa pýtala nakoľko Vás niečo podobné zaujíma, chcem vedieť Váš názor, aby som vedela, či má nabudúce zmysel niečo podobné spisovať...a preto chcem poznať ako pozitívne, tak i negatívne názory...a som za ne rada..

      Odstrániť
  2. Táto téma je pre mňa pasé, svoje mám už odrodené :)) a do budúcnosti vzhľadom na môj vek (rovných 40) už neplánujem zvyšovať populáciu Slovenska.
    Podľa tých rokov, ktoré si uviedla na začiatku, som sa s prvým dieťaťom zmestila do priemeru (prvý pôrod 29), s tým druhým už nie (tesne pred 34) :))))).
    Ale tiež priznávam, že som prečítala len začiatok článku, našťastie som nič z tohto nepotrebovala vedieť ani použiť a pravdupovediac, ani ma to veľmi nezaujíma.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :))) Jasné, jasné...pokiaľ to už má človek "vybavené" (odrodené), tak je to prirodzene zbytočné:)

      Odstrániť
  3. v mojom okolí je dosť veľa žien okolo 30-tky, ktoré majú problém otehotnieť. My sme sa zatiaľ ešte nepokúšali, ešte sa na bábo necítime ;-) No ak nadíde ten správny čas aspoň viem, že také čosi existuje.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne Kati, hovoríš mi z duše...ale fakt...aj toto vnímam veľmi často v okolí....a sama som nevedela, že existuje toľko možností, dokonca preplácaných...a že úspešnosť je taká vysoká! To je proste skvelé..a čo sa týka nás, tak sme aj približne asi v rovnakom veku ako vy...a aj pocitovo sme na tom rovnako:)) ďakujem za komentár!

      Odstrániť
  4. Veľmi zaujímavé a cenné rady do života, ktoré by mala vedieť každá žena si myslím :) ďakujeme za námahu napísať tento článok! :) ja mám 18 rokov a chcela by som stihnúť dve deti do tridsiatky a tretie pred 40-kou :D taký môj plán a tieto rady sú mi teda užitočné ;) pekný deň ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pati, díky! Tak presne to nejak bolo myslené..tak informačne...pre nás, ktoré deti nemáme...ale niekedy v budúcnosti plánujeme a samé nevieme v akej situácii sa ocitneme...

      Odstrániť

Ďakujem za každý jeden komentár! Vážim si ich a budem sa snažiť na všetky Vaše otázky odpovedať! <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...